Dřevěný dům

Dřevěný dům

čtvrtek 12. března 2015

NÁKLADY NA TOPENÍ - ZDROJ TEPLA


Tak první zima téměř za námi a já mohu konečně posoudit z vlastní zkušenosti tepelné vlastnosti dřevostavby kvůli kterým jsem to také hlavně stavěl. Po 7 letech ve starém zděném domě, který jsem zrekonstruoval, ale i přesto jsem cítil, že to pořád není ono. Vždycky je to takový kompromis, nikdy to nebude jako dům nový. Protože jsem měl vždycky kladný vztah ke dřevu, i ve starém domě jsem se ním hodně obklopoval, tak jsme začal uvažovat o domě novém, nízkoenergetickém, kde jako hlavní konstrukční materiál bude dřevo. Po prostudování časopisů, internetu, navštěvování veletrhů a přednášek jsem se rozhodl. Všichni hlavně tvrdily jak je dřevostavba nenáročná na vytápění. Tak a dostávám se k věci. Po těchto úvahách jsem dospěl k názoru, že se nevyplatí do dřevostavby dělat drahé otopné soustavy, kde jejich návratnost by byla hodně dlouhá. Už od začátku jsem byl rozhodnut pro hlavní zdroj tepla krbová kamna, prostě teplo z ohně je jiné než z radiátoru a měli jsme je i ve starém domě. Pro lepší akumulaci tepla jsem zvolil 210kg těžká kamna značky LEDA. Jako záložní zdroj jsou sálavé přímotopy. Samozřejmě topit dřevem, je s tím spojena práce, nařezat, posekat, uklidit, ale doufal jsem, že spotřeba bude menší než ve starém domě a to se mi potvrdilo. Do této doby jsem za tuto zimu spálil cca 2,5 m3 dřeva, tedy spíše desek z lešení a přímotopy jsem nepoužil. Samozřejmě dům je téměř ideálně natočený vůči světovým stranám co se týče prosklení a tím pádem mi hodně pomáhá slunce, když tedy svítí tak se netopí vůbec i při mrazech, ale to je u nízkoenergetického domu většinou podmínkou. Dále opravdu pocitově vám stačí nižší teplota ve dřevostavbě než ve zděném domě, aby jste cítily stejnou tepelnou pohodu.






5 komentářů:

  1. Já zrovna letos řešil přechod na nějaký alternativní způsob vytápění. A nakonec jsem také zvolil dřevo. Přecejen ty zvyšující se ceny energií už jsou pomalu neúnosné. Můžu se zeptat jak to děláte se skladováním dřeva? Právě s tím mám teď docela problém. Nemám ho kam dát. Momentálně ho mám vyskládané na zahradě a zakryté plachtou což není úplně ideální.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já nedávno investoval do krbové vložky a co se týče toho skladování, tak to zatím dělám úplně stejně. Dřevník by byl asi lepší, ale toto řešení zatím stačí. Zatím mi teda dřevo nenavlhlo. Mám ho ale vyskládané u domu, kde je částečně kryté i střechou, takže na něj moc neprší.

      Vymazat
    2. Tyjo, myslím si, že jste dobře udělal. Já nad tím teď taky dost přemýšlím. Říkal jsem si, že v dnešní době jsou asi nejlepším řešením tepelná čerpadla, ale je to pořád bohužel šíleně drahé, takže to vidím spíš tak, že investuji právě do nějaké krbová vložky nebo kamen. Ještě uvidíme

      Vymazat
    3. Cena dřeva vychází a pravděpodobně bude stále vycházet nejlevněji. Je s tím samozřejmě trochu práce a není to tak komfortní jako jiné zdroje, myslím tím že je trochu prachu z kamen. My po několika sezónách topení, můžeme konstatovat , že množství dřeva minimální a tím pádem i práce s ním není nic náročného.

      Vymazat
  2. Hlavně když už si budete do kamen pořizovat krbové vložky na vlastní pěst tak se pořádně podívejte na výkon a taky na rozměry. Lidi jsou občas unáhlení a objednají jednu věc jen proto že je na nějakém eshopu levnější a pak se zlobí s vrácením.

    OdpovědětVymazat